Artikelindex

Leerreviews bij thuiszitters

Stichting Gedragswerk (www.gedragswerk.nl) organiseert activiteiten om thuiszittende leerlingen opnieuw naar school te laten gaan. Het niet naar school gaan heeft veel impact op de betreffende kinderen. De redenen waarom een kind niet meer naar school kan, zijn heel divers en gevarieerd: hoogbegaafdheid, maar ook leerbeperkingen en gedragsproblemen kunnen de oorzaak zijn, naast complexe thuissituaties met multiproblem gezinnen. 

Wat de reden ook is, vaak zijn behalve het onderwijs ook tal van andere organisaties betrokken (jeugdzorg-gemeenten-GGZ etc). Daarmee rijst de vraag hoe het toch mogelijk is dat die hele keten niet in staat is het aantal ‘thuiszitters’ landelijk substantieel terug te brengen.

Om dat te doorgronden belegt Gedragswerk zogenaamde actietafels, waarin met betrokken partijen op casusniveau oplossingen worden gezocht. In 2019 ontstond samenwerking met Learning Together, met het doel om onderliggende patronen, die in een bepaalde casus gevonden zijn, ook te gebruiken voor betere afspraken tussen de ketenpartners.
In samenwerking met Gedragswerk hebben we onze methode van het uitvoeren van leerreviews vertaald naar de wereld van de thuiszitters. In diverse onderwijsregio’s organiseren Gedragswerk en Learning Together nu leerreviews van één dag, waarin we aan de hand van complexe casussen met betrokken partijen onderzoeken hoe de keten structureel verbeteringen kan realiseren.

Voor meer informatie over de toepassingsmogelijkheden van de methodiek Learning Together in samenwerking met andere organisaties, mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met Jos Coenen (084 8832696)